tiesinoeganda.reismee.nl

Week 3

Week 3 zit er al weer op! De tijd gaat snel als je je telkens meer thuis voelt.

Deze week was een best wel speciale week. Naast onze stage in het ziekenhuis zijn we begonnen met het wondzorgproject wat de stichting Travel4change wil opstarten hier in Oeganda.

Maandag was een normale dag in het ziekenhuis. Geen speciale handelingen gedaan naast de standaard dingen die ik de afgelopen tijd al had gedaan. Voor de rest was maandag een lui lekker dagje en bijkomen van het weekend Jinja wat we daarvoor hadden gedaan.

Dinsdag was de eerste dag dat we begonnen met het wondzorgproject. Wat een succes en wat een opkomst! Ik denk dat ik die dag wel 70 kinderen heb behandeld met allemaal verschillende wonden. Hoop ervaring in de praktijk opgedaan en een hoop blije gezichtjes achtergelaten. Ouders waren hartstikke blij met ons omdat we de zorg gratis verleenden voor hun kinderen. Veel ouders kunnen de ziekenhuis kosten niet betalen en daarom lopen de kinderen vaak nog rond met wonden en dit gaat vaak nog infecteren ook.

Woensdag gingen we weer naar het ziekenhuis en dit was echt een hele saaie dag. Bijna geen patienten die langskwamen. Voordeel hiervan was dat we natuurlijk meer tijd hadden om met de opdrachten bezig te gaan en medicijnen te studeren.

Donderdag gingen we weer op wondzorgproject en het was net zo'n groot succes als dat het dinsdag was. Zweet stond in de bilnaad na al die kinderen te hebben behandeld. Een productief dagje al zeg ik zelf!

Vrijdag was heel rustig dit vanwege het feit dat het bijna de hele dag heeft geregend en mensen dan niet naar het ziekenhuis komen. De meesten lopen allemaal naar het ziekenhuis omdat dat de goedkoopste oplossing is. S' avonds ben ik met onze gids wezen poolen bij een bar. Begin het spelletje telkens leuker te vinden en het is een leuk tijdverdrijf.

Zaterdag hebben we weer wondzorgproject gelopen. De opkomst was nu wat minder. We hadden kinderen uitgenodigd om zaterdag naar ons huis te komen. Deze kinderen wouden we graag nog een keer zien omdat de wond best wel groot was of de wond was wat onstoken. Alleen jammer genoeg kwamen bij lange niet alle kinderen die we nog een keer wouden zien. In de avond ben ik weer met onze gids naar de pooltafel geweest, begin er telkens beter in te worden!

Vandaag hebben we een beetje wasjes gedraaid en naar schoolopdrachten gekeken. S'middags zijn we naar mukuno geweest en hebben we even een duik genomen in het zwembad en heerlijk gelunched. Hierna zijn we weer teruggaan naar ons huis toe. Vanavond ga ik misschien nog even poolen en anders ga ik lekker niksen en optijd mijn nest in, want maandag begint de stage weer!

Het is een beetje een saaie week geweest maar ik hoop dat het toch nog leuk is om te lezen. Foto's kan ik jammer genoeg niet toevoegen. Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar het lukt niet. Als jullie de foto's willen zien moeten jullie facebook even in de gaten houden!

Groetjes uit het zonnige Oeganda en tot volgende week!

Papa

Weer leuk verhaal. We krijgen hier vanuit Nederland een goed van wat je doet.
Vooral dat zweten

Samantha

Hartstikke leuk ties je berichten.geniet er lekker van

Franca

Super Ties. Wat een belevenis weer. Al die kinderen helpen. Hopen dat jullie hauw weer nieuwe aanvoer van verband enzo krijgen. Geniet er lekker van daar in de zon.
Gr vanuit een regenachtig smurfendorp. Xx

Mariëtte Assen

Hoi, hoi Ties,
heb al je schrijfsels gelezen... bijzondere dingen die jullie meemaken - vooral jullie wondzorgproject! Fijn dat jullie dat kunnen en mogen doen!
Heftig hè, dat mensen die niet kunnen betalen voor medische hulp nog verder in de schulden komen. Wat een geluk hebben wij hier, in (West) Europa, in Nederland dat er altijd een vangnet is voor degenen die de medische zorg niet kunnen betalen.
Kunnen wij jullie vanuit school nog met materialen ondersteunen?

Geniet van jullie verblijf, jullie avontuur!

Hartelijke groet,
ook voor Bjorn,