tiesinoeganda.reismee.nl

Week 7&8

Daar zijn we weer, het heeft eventjes wat langer geduurd dan normaal. Dit was meer omdat week 7 niet zo'n bijzondere week was qua belevenissen en week 8 is wat interessanter, vandaar dat ik ze maar samenvoeg.

De weken beginnen zoals elke week begint. We worden wakker gaan ontbijten om vervolgens aan het werk te gaan in het ziekenhuis of om op outreach(wondzorg project) te gaan. In het ziekenhuis zijn niet veel bijzondere dingen gebeurd die afwijken van het inmidels normale. Vind het nog steeds vreemd om het zo te zeggen, want de eerste paar weken was injecteren etc een heel nieuw onderwerp wat ik nog nooit in de praktijk had gedaan. Dit is nu inmiddels alweer "standaard". Als ik iemand moet injecteren heb ik geen trillende handjes meer of dat ik zenuwachtig ben. Het gaat allemaal heel natuulijk en vanzelf. Mooi om daar op terug te kijken en te zien dat ik ook echt groei in het uitvoeren van handelingen als in omgang met andere ziektebeelden.

Wat ik dan wel voor het eerst heb gedaan in deze weken is bloedafnemen. Op woensdag komen alle zwangere vrouwen die ingeschreven staan bij het ziekenhuis langs om bloed te laten te testen op HIV en urine af te geven voor onderzoek. Ik heb denk ik wel bij 20 vrouwen bloed af mogen nemen en man wat vond ik dat spannend de eerste keer! Het gaat hier wel wat anders dan in Nederland. Ze gebruiken hier gewoon een 2 ml spuit. Hiermee prik je in een bloedvat en neem je 2 ml bloed af voor het onderzoek. Ik was het altijd gewend dat ze het met buisjes deden. Er was ook een vrouw waarbij ik bloed had afgenomen en uit de test kwam dat ze HIV positief was. Ik vond het meteen al zielig voor het ongeboren kindje wat in haar buik aan het groeien was en zodra het geboren is gelijk al HIV heeft.

De familie van Frederique en 2 vrienden van Lysanne zijn ook langsgekomen. Wat was dat gezellig! Even een doorbraak van die standaard sleur waar je in zit. Eerste paar dagen dat ze hier waren moest ik gewoon doorgaan met mijn stage, maar s' avonds heb ik veel in de bar gezeten met Ernst, Leroy en Lysannne. Beetje bier drinken en poolen. In het weekend zijn we naar Jinja gegaan, want we gingen quad rijden! Iedereen ging mee, we hebben in een leuk backpackers hotelletje geslapen. We konden zo met de boda boda's de stad in om te gaan doen waar we zinin hadden. Ik, Ernst en Leroy zijn zaterdagmiddag richting het quad rijden gegaan en de rest is Jinja ingegaan.

Wat was het quad rijden vet! 250cc quad kregen we toegewezen met de instructeur die met ons mee reed. Vond het wel vreemd dat ze niet mijn rijbewijs wouden zien. Nadat we betaald hadden kregen we de kleren en zaten we op de quad. Na wat proefrondjes te hebben gereden bij de zaak gingen we echt op pad. Ik heb echt van elke seconde genoten dat ik op die quad zat. We kwamen er wel een beetje roodkleurig weer vanaf. Je kon het zo gek nog niet verzinnen en daar zat wel zand en stof. S' avonds zijn we nog lekker uit eten geweest met z'n allen als een soort van afsluitertje. Aangezien iedereen op safari ging en ik weer terug moest naar Nkokonjeru voor o.a mijn stage.

Morgen ga ik lekker Formule 1 kijken en daarna even naar Mukuno om wat boodschapjes te halen.

Ik zou zeggen tot volgende week!

Ps:

Ik heb echt heel erg genoten van de dagen dat iedereen hier was en het voelt nu ook een beetje stil aan in huis. Moet weer even wennen aan het feit dat we weer 'alleen' zijn met elkaar. Bedankt voor de leuke dagen en tot later als ik weer in Nederland ben!

Reacties

Reacties

Franca

Super...wat een ervaringen.
Geniet er nog maar lekker van.
Groetjes. Xx

Christine

Sad for the positive mother! ,but there is a possibility of saving the child from contracting HIV. This can only be done during birth I hope the doctors will consider this to save the child and advise the mother not to breastfeed the baby!

Paps

Super je leert er een hoop. Nog veel plezier de komende periode.
We zijn trots op jouw

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change