tiesinoeganda.reismee.nl

Week 6

Dit was tot nu toe de meest leuke week die ik hier heb gehad! Ik ben voor het eerst in mijn leven op safari geweest en wat was dat genieten!

Maandag tot en met vrijdag hebben we eerst nog even gewerkt in het ziekenhuis en vrijdag zijn we daarna naar Kampala geweest om even wat boodschapjes te doen voor de safari. Hierna zijn we naar mukuno gerezen om daar de nacht te slapen bij Francis. Gezellig avondje gehad en lekker een wijntje gedronken met Bjorn en Francis.

Zaterdag om 6 uur in de ochtend was het dan zover! Na een nacht met weinig slaap(vast van de spanningen) ging de wekker om 5 uur en ik was dolgelukkig. Om 6 uur werden we opgehaald door Ali, dit was onze safariguide voor de aankomende dagen. We hadden een flinke reis voor de boeg want we gingen op safari naar Queen Elisabeth National Park. Dit lag helemaal links onderin van Uganda tegen de grens aan van Congo. Na dik 7 uur hebben te gereisd en een hoop pitstops later hebben we het park bereikt. We hebben nog even gestopt bij de evenaar en uiteraard een foto gemaakt tot in 1 keer Ali riep van " Get in the car!". Wat dus bleek is dat er op een paar meter van ons een olifant stond. Deze had geen groep meer omdat die verstoten was, dit noemen ze een loser. Dit soort dieren zijn veel gevaarlijke dan normaal als ze in een groep leven. Dit was het eerste afrikaanse dier wat ik heb gezien en ik stond echt versteld, dit was toch wel even wat anders dan een olifant in de dierentuin of een herdershond die bij je thuis loopt.

Na deze spannende ervaring zijn we het park verder in gereden en hebben nog een korte gamedrive gedaan. Het was inmiddels al schemerig. We hadden die avond jammer genoeg geen leeuwen gespot of luipaarden maar wel hebben we olifanten gespot, gnoe's en antiloppen. Alleen na een paar korte nachten en een lange reis achter de rug te hebben gehad gingen de lampjes aardig snel uit en hebben we besloten om naar de Logde te rijden. Na een heerlijke 4 gangen maaltijd zijn we lekker op ons bed gekropen. Onder het genot van nijlpaarden geluiden en hyenas gelach zijn we inslaap gevallen.

De volgende ochtend gingen om 6 uur ontbijten(heerlijk lopend buffet met alles erop en eraan) om vervolgens om 7 uur de eerste gamedrive te doen. Na een poosje te hebben gereden kwamen we een kudde olifanten tegen met daarbij een gigantische kudde gnoes. Het was prachtig om te zien en ook van zo dichtbij. Sommige gnoes vonden het hartstikke interessant dat wij daar stonden in ons busje en ze kwamen tot op een paar meter bij ons staan. Na genoten te hebben van de gnoes en olifanten zijn we doorgereden. Het was inmiddels al aardig warm aan het worden en de zon stond recht boven ons te branden. We reden een beetje over de paden en om ons heen aan het kijken tot dat Ali riep dat er een black mamba over de weg krioelde. Ik heb de slang maar heel even gezien maar dat was ook meer als genoeg als je nagaat dat de black mamba 1 van de giftigste slangen op de wereld is. Rond een uurtje of 11 half 12 hebben we even een stop gemaakt bij een groot krater meer. Hier hebben we even een rolexje gegeten en een flesje drinken gedronken. Met een geweldig uitzicht over het krater meer. Hierna zijn we weer verder gegaan met de gamedrives en hebben we een leeuw in de bomen gespot die aan het schuilen was van de zon. Ik heb er jammer genoeg niet hele goede foto's van kunnen maken omdat de leeuw goed verschuilt zat tussen de takken.

Rond een uurtje of 15 zijn we naar een restaurantje geweest om even wat te eten en te genieten van een koud biertje. We hadden een geweldig uitzicht over het Kazinga kanaal met aan de oever een kudde olifanten, nijlpaarden en gnoes. Na het lekkere eten gingen we regelen dat we een nacht safari konden gaan doen puur omdat we hier maar 1 keer zijn en het gewoon gedaan wouden hebben. Toen alles geregeld was gingen we terug naar de lodge om ons even op te frissen onder een douche en snel te eten. Want om 19 uur gingen we weer weg voor de nachtsafari. Tijdens de nachtsafari hebben we nijlpaarden gezien die uit het water kwamen om te grazen, een kudde olifanten met baby olifantjes en een luipaard maar die was gauw weer verdwenen. We hadden gehoopt om nog hyenas te spotten alleen is dat jammer genoeg niet gelukt. Dat is nou eenmaal de natuur. Na een dag van meer dan 16 uur te hebben gereden waren we bekaf. We kwamen terug in de lodge en zijn gaan liggen en we waren vertrokken. De volgende ochtend mochten we er weer om 5 uur uit omdat Ali om 6 uur in de auto wou zitten voor nog een kleine gamedrive.

Om 6 uur zaten we dus in de auto weer voor de laatste keer in het park. Na ongeveer een halfuurtje zagen we in 1 keer een leeuw over de weglopen. Helemaal enthiousiast dat we die eindelijk gespot hadden. Het is toch een stuk leuker om ze te zien lopen dan in een boom te zien liggen. Waar 1 leeuw is zei Ali zijn altijd meer in de buurt. Je kon alle antiloppen stijf zien staan en de leeuw aandacht in elke beweging te volgen. Toen we nog een beetje doorreden zagen we in het hoge gras nog weer 2 leeuwen liggen die lekker aan het genieten waren van het nog wat koelere weer. Na dit geweldige moment reden we weer terug naar de lodge om te ontbijten en vervolgens weer de lange terugreis naar Nkokonjeru.

Eenmaal aangekomen rond een uurtje of 1900 hebben we ons even lekker opgefrist, wat gegeten en toen heerlijk naar bed gegaan want we waren gesloopt.

Het was echt een ervaring die ik nooit meer ga vergeten en ik zou het graag nog een keer over willen doen met mijn ouders en vrienden want ik weet zeker dat die dit ook prachtig vinden.

Sorry dat het verhaal wat later is dan normaal maar ik was dus op safari! Geniet van het lekkere weer in Nederland(ik hoor dat het mooi weer is).

Tot volgende week!

ibo

Super hoor wat heb jij een ervaring meegemaakt. Zeker zou ik graag met jullie op safari willen. Wie weet in toekomst. Zo nu eerst weer werken.

Franca

Een woord.

GEWELDIG.

Mariëtte

Hééé Ties, super om al jouw verhalen te lezen! Van de "gewone" dagelijkse dingen en werkzaamheden tot deze indrukwekkende safari. Lijkt me heel bijzonder om mee te maken; jullie hebben het al meegemaakt!!
Geniet van ervan en van de "dagelijkse" dingen.... Hartelijke groet, Mariëtte.

Travel4Change